P A N N O N I A    M O O T O R R A T T A D

Ungari mootorratastest edukaim - ja kahjuks ka viimane, oli Pannonia. Pannonia tootmine algas Budapestis 1954 aastal, kui tehas vahetas müügi ja ekspordi edendamiseks vana tootenime Csepel välja vanade roomlaste aegadele viitava Pannonia vastu. Pannonia ja viimaste Csepel'ite välimuses on tunda tugevaid mõjutusi selle aja itaalia mootorrataste selle aja stiilist ja Pannonia'te sõidumugavusele pöörati suurt tähelepanu, kasutades sealhulgas vedrustuses algusest peale selle aja uusimat tehnoloogiat: teleskoopesiharki ja tagumist õõtsharki. Tehnilist poolt täiendati kogu valmistusaja jooksul, esitledes uutel mudelitel uusi või täiustatud tehnoloogilisi lahendusi.

Pannonia tootmine oli efektiivne, valmistamisarvud suured ja eksport ulatuslik nii idabloki maadesse kui mujalegi. Kokku valmistati Pannonia'id ligi miljon, millest ligi kolmsada tuhat eksporditi Nõukogude Liitu. Üks põhjustest oli ka see, et Pannonia oli ainus mootorratas, mille käivitumine tänu magneeto- süütele oli ka kõvema Siberi pakasega laitmatu.

Pannonia't reklaamiti ühel selle aja populaarsemal moel - osalemisel motovõistlustel. Võistlusradadel oligi Pannonia edukas nii kestvussõidus kui enduro sõitudes, milledesse ka tehas oma tugeva panuse andis. Sellest ajast sai Pannonia 'le omaseks reklaamlause: "Tuttav pilt võistlusel - Pannonia juhib !" Oma panuse müügiedule andis ka 1956. aastal võidetud rahvusvaheline Bol d'Or 'i 24-tunni kestvussõit.

Pannonia't toodeti 21 aastat, mille jooksul sai margist vägagi populaarne. Pannonia tootmine lõpetati 1975 aastal Kremli käsul, kui Ungarile anti idablokis ülesandeks toota ja arendada vaid põllumajandusmasinaid. Kuigi tootmise lõpetamine oli tehasele suur tagasilöök, oli see ka tehasele kergenduseks - viisaastakuplaane järgiv hinnapoliitika oli muutunud tehasele lõppfaasis kahjumit tootvaks ja sellest oli saanud suur majanduslik koorem.

Hetkel (oktoober 2007) on Eesti liiklusregistris arvel 77 mootorratast Pannonia.